דף הבית
מאמרי גישור גירושין
הקשר בין משמורת משותפת ומזונות: מעיקרי הסדר הגירושין

הקשר בין משמורת משותפת ומזונות: מעיקרי הסדר הגירושין

הגירושין, גם אם נערכים באופן הדדי ובמסגרת הליך גישור לגירושין, עדיין מהווים טלטלה עמוקה עבור המשפחה אשר משנה את צורתה. גירושין עם ילדים מכילים פן רגיש מאוד של משמורת משותפת ומזונות, ובתי המשפט מחדשים הלכות בנושא לאורך השנים במטרה לשמור ככל שניתן על שוויון. את החידושים הללו תוכלו ליישם בעצמכם, במסגרת הגעה משותפת להסכם גירושין אשר מגדיר את נושא זמני השהות עם הילדים כפי שאתם רוצים, כבני זוג לשעבר, ולא ע"י בית משפט אשר מכין עבורכם הסכם מבלי לרדת לאותה רמת עומק של תהליך גישור הדדי.

משמורת משותפת, מזונות והסדרי ראייה בראי ההלכה החדשה (2017)

מזונות ילדים עד גיל 6 נקבעים לפי הדין הדתי (לפיו פוסק ביה"ד הרבני) וכיום בישראל הם חלים על האב, מלכתחילה. להחלטה זו טעמים רבים, חלקם נובעים מהמסורת היהודית, ויש המבקשים לערער על כך, אך לעת עתה זהו הדין הנוהג. בקביעת מזונות ילדים המוגדרים לפי היהדות 'קטני קטנים' כמעט ואין התייחסות לשכר האם או לזמני השהות, וכך לפעמים נותרים מצבים לא מאוזנים בין העלויות בהן נושא כל בן זוג.

ההלכה החדשה נוגעת לילדים מעל גיל 6, לגביהם פסק בית המשפט העליון בשנת 2017  כי יש להתחשב בשכר האם ולשקלל גם את זמני השהות: ילדים השוהים כחצי מזמנם אצל כל הורה יזכו במזונות המותאמים למצב זה וכן חישוב ההכנסות נעשה ללא תלות מגדרית – לכאורה אין יותר חשיבות למקור ההכנסה (אם מהאם או מהאב) אלא רק לגובהה. עוד התייחס בית המשפט העליון לחלוקת זמני השהות וגם זמנים אלו נכנסים לשקלול מגיל 6, לרבות סעיף ה'הוצאות המשתנות', המתחלקות אף הן כעת ביחס להכנסות כל צד.

מירוץ סמכויות – בין ביה"ד הרבני לבימ"ש לענייני משפחה – לאן לפנות?

התשובה המומלצת היא לפנות לגישור, בו המומחים שלנו יגבשו עבורכם אך יחד אתכם ובשיתוף מלא הסכמות המשקפות את המצב המשפחתי הספציפי שלכם. גישור שומר על האינטרס ההדדי שלכם – צמצום הנזק לילדים, שמירה על כבוד הדדי ושמירה על כל אחד מבני הזוג כהורה מתפקד לפי רצונו ויכולותיו. במירוץ הסמכויות נוטים רבים לחשוב כי מאחר וביה"ד הרבני 'אינו מקבל' (או לא רואה עצמו כפוף) לבית המשפט העליון, הרי שמצב זה יכול לסייע לאחד מבני הזוג, לפי הנסיבות, כפי שלכאורה פנייה לבימ"ש לענייני משפחה הנה טקטיקה עדיפה לבן הזוג האחר.

אך אין באמת כללי אצבע ברורים בתחום. הבחירה בערכאה זו או אחרת מלכתחילה מכילה מימד גדול של 'בלתי נודע' ולא תמיד ניתן להמר בבטחה על ערכאה מסויימת ככזו ש'תתמוך יותר' בצד שלכם. כניסה לכל דיון משמעותה מסירת ההחלטה בגורלכם לידי אחרים – דיין או שופט, ובמסגרת משפטית הדוקה שאינה מאפשרת לרוב שיח פתוח ולעיתים אף ההפך, מעודדת מצב של הסלמה. זהו אחד הטעמים המרכזיים המכוונים אל פנייה לגישור בגירושין, בו משמורת ומזונות נדונים במסגרת הסכם המקבל תוקף של פס"ד לאחר אישורכם (וכן ניתן לשכור עו"ד מטעם כל צד לאורך התהליך,  אשר יסייע לכם בתחושת הבטחון לגבי ההסכם אליו הגעתם).

כלים התנהגותיים להתמודדות עם תקופת הגירושין

להתנהגות שלכם יש את המשקל המכריע בכל הקשור למניעת נזק לילדיכם. אנו משוכנעים כי כל הערכאות עושות את המירב כדי לשמור על המכנה המשותף המרכזי – טובת הילד. מבחינה טכנית, ברוח ההלכה החדשה יבחן בימ"ש את הכנסות שני ההורים וכן את זמני השהייה של הילד\ים אצל כל הורה. להגדרת סוג המשמורת יש כיום חשיבות פחותה יותר, שכן הפסיקה מראה כי הסדרי הראייה הם נושא דינמי ומה שהוגדר בעבר כמשמורת יחידנית יכול להפוך למשמורת משותפת מכורח הדינמיקה של החיים, גדילת הילדים, שינוי סטטוס של אחד ההורים ועוד. מבחינה מעשית, הסכם הגישור שלכם יכיל רכיבים שיתייחסו מראש לאופציות שונות בעתיד ויעניקו לכם כלים להתמודדות משותפת במסגרת הסכמות, ולא התנצחות. שמירה על טובת הילדים מתחילה בהתנהגות ההורים, וכולנו מכירים מצבים של גירושין קשים המותירים משקעים כבדים ועגמת נפש לצד נזקים רגשיים.

הסכם גישור מקיף מניח פסים לשיתוף פעולה בהווה ובעתיד

פניה למגשר גירושין מומלץ תעניק לכם גירושין מהירים יותר, זולים בהרבה ואפילו גירושים נפלאים. זוהי הדרך היחידה להתגרש נכון, והחלופה – כלומר, דיונים בבתי משפט – הנה יקרה בהרבה, בה כל צד שוכר עו"ד לתהליך ממושך, לרוב במצב זה נוצרת יריבות ותחרותיות אשר פוגעות במרקם המשפחתי העדין וגורמות סבל ולרוב נזקים פסיכולוגיים לילדים החווים קריסה של התא המשפחתי המוגן שלהם. גירושין קשים מותירים צלקות וטראומות ואת בני הזוג לשעבר במעמד של התנצחות מתמדת ותסכול ממושך.

דברו איתנו, ונסייע

נבחרת המגשרים המומחים שלנו כוללת עו"ד ואנשי טיפול מקצועיים מתחום המשפחה לרבות פסיכולוג ועו"ס. במהלך התהליך ניצור וננחה שיחה: שיחה כנה ופשוטה בה כל צד ישמיע את עמדתו ורצונותיו. לאורך שנים ארוכות התמחינו בהגנה על הילדים שלכם ובסיוע לבני הזוג להכיר את ההלכות והפסיקה, את הגובה הממוצע של דמי המזונות והמשמורת, ולגבש הסכם גירושין מאוזן. בזמן קצר נוכל לחסוך לכם חודשים או שנים של התדיינות משפטית.

עבור הילדים מהווה התהליך הקל והזריז הקלה משמעותית, ואנו מסייעים לגיבוש ההבנה – והתחושה – כי המשפחה אמנם השתנתה, התפצלה לשני בתים, אך לא התרסקה. שמירה על טובת הילדים מתחילה בהגנה על ההורים מפני קרבות עקרים וכעורים. הילדים לא חווים נטישה וחרדה והאחריות ההורית נשמרת בזכות הסכם שיסייע לכם לשתף פעולה בעתיד: הסכם גישור לגירושין יניח מסילות ומנגנונים שיסייעו לכם לשמור על זכויותיכם ולהתנהל באופן יציב ומכבד.

עבור הילדים, הבטחון והיציבות שמקנה קשר מאוזן בין בני זוג לשעבר הם חסרי תחליף, מרגיעים את סערת הרגשות ומהווים דוגמא לשארית חייהם.

 

רוצים לדעת עוד? דברו איתנו...

תפריט נגישות