מה זה קונפליקט ואיך פותרים אותו בקלות? | שולם בית לגישור משפחתי ועסקי
גישור שולם
envelop2, envelop, mail, email, contact, letter

להרחבה בנושא

arrow-down3, arrow-down, download, bottom

קונפליקט הוא סיטואציה שכולנו חווים, ובכל תחומי החיים. איך ננהל קונפליקטים באופן שיסייע לנו להגיע לתוצאות הרצויות וכיצד הליך גישור יכול לסייע לנהל את הקונפליקט באופן מכבד ולהפוך את הקונפליקט למצמיח ולממוקד במציאת פתרונות הוגנים ויצירתיים?

 

מה זה קונפליקט?

כשאנו חיים עם אדם אחר, אם זה במסגרת המשפחתית, בעבודה, בבניין המשותף או במדינה כולה, מטבע הדברים יעלו חילוקי דעות ואי הסכמות בנוגע לנושאים שונים, זאת מאחר ולכל אדם הסתכלות שונה על העולם, על כל חלקיו ופרטיו. אי הסכמה היא דבר מקובל ואף שכיח. אולם, כאשר יש אי הסכמה שמובילה לוויכוחים, להתכתשות מילולית והתעקשות של כל צד על הדרך הזו, מצב כזה ייקרא קונפליקט.

כאשר הקונפליקט אינו מנוהל נכון, הוא עלול להוביל למרדנות, לאי ציות, התנהגות אלימה ועד להסלמת המצב שיכול להפוך לסכסוך מורכב עוד יותר משהיה בתחילתו.

כדי למנוע אפשרות כזו, חשוב לדעת כיצד להתמודד עם המצב, או במילים אחרות, ניהול קונפליקטים.

 

ניהול קונפליקטים כדרך חיים

כדי לדעת כיצד לנהל קונפליקטים, או להגיע לפתרון שלהם, נדרשים ידע, גישה וכלים אפקטיביים ומיומנויות נוספות שיסייע להגיע לפתרון. דרך מצוינת ויעילה לניהול קונפליקטים היא באמצעות גישור, שמביא עימו השקפת עולם שונה וממוקדת ליישוב המחלוקות והקונפליקטים, גם כדרך חיים ולפני שהמצב יסלים.

תפקידי המגשר – צד שלישי נייטרלי -  כמנהל את הקונפליקט, כוללים כלים שיסייעו לו להתנהל במצבי אי הסכמה ולהגיע, בשלבים, לפתרון מקובל, תוך הבנת הסוגיות והדילמות המתעוררות בתהליך ושמירה על אתיקה מקצועית כל העת. תהליך ניהול קונפליקטים המתנהל באופן ראוי ומקצועי, יביא בסופו של דבר, בסבירות גבוהה, למצב של בניית הסכמות בין הצדדים החלוקים ולהסדר גישור.

ניהול קונפליקטים הוא כלי אפקטיבי שמשולבות בו מיומנויות של גישור. המטרה היא לנהל את הקונפליקט באופן בו הצדדים החלוקים בדעותיהם יקחו אחריות על דעותיהם, או מעשיהם, ויגיעו בעצמם למצב בו יתקבלו החלטות שיאפשרו להם להמשיך ולהתנהל ב'שולם', בין אם מדובר במקום העבודה, במערכות יחסים או בכל מקום בו נותר הקונפליקט.

אחד הכלים המשמעותיים המשמשים את המגשר בניהול קונפליקטים הוא היכולת לשבת עם כל אחד מהצדדים בנפרד. במקרה כזה, המגשר ישמור את כל המידע שנמסר לו בסודיות למעט במקרים בהם אותו צד מאשר למגשר לשתף גם את הצד השני. באופן זה, יכול המגשר ללמוד על מה שחשוב לאותו צד ולסייע לו לקדם את האינטרסים והצרכים שלו. כך גם עם הצד השני.
 

כלי נוסף ומשמעותי מאד העומד לרשות המגשר בניהול הקונפליקט, הוא החיסיון החל על הליך הגישור. "מה שקורה בגישור נשאר בגישור" ואסור לעשות בו שימוש במקרה בו הקונפליקט מתגלגל לפתחו של בית המשפט. החיסיון מאפשר לצדדים לנהל שיח חופשי ופתוח מבלי שיש חשש למי מהם, שההסכמות ישמשו כנגדם. הדבר היחיד שאינו סודי וחסוי (אלא אם הצדדים לקונפליקט מסכימים אחרת) הוא הסדר גישור שנחתם על ידי הצדדים ומבוסס על הסכמותיהם.

ניהול קונפליקטים בדרך של גישור מסייע לצדדים המצויים בקונפליקט לקבל כלים לייצור פתרונות מוסכמים, אליהם יהיו כל המעורבים בתהליך מחוייבים בהמשך הדרך.

באמצעות הליך גישורי של ניהול קונפליקטים, יכולים הצדדים, בנוסף לייצור פתרונות מוסכמים, גם לטפל בקונפליקט באופן ענייני, מבלי להתעלם מהאלמנטים הרגשיים, לנהל שיחות, גם אם קשות, באופן מכבד, ענייני ויעיל, ולהשתמש בכלים אלו גם בעתיד.

ניהול קונפליקטים מסייע לשפר את היכולת להניע אנשים באמצעות תהליכים של דיאלוג, ולשמש כצומת של הקונפליקט אותו אתם מתבקשים לנהל.

לקבלת מידע נוסף, צרו עמנו קשר ונוכל להרחיב בנושא גישור וניהול קונפליקטים, ככלי אפקטיבי לפתרון משברים.

 
בכל שאלה צרו איתנו קשר...

ניהול קונפליקטים: האם אפשר "לריב בכבוד"?