דף הבית
מאמרי גישור
פירוק שותפות במקרקעין

פירוק שותפות במקרקעין

עוד לפני הפירוק - כיצד נוצר שיתוף במקרקעין?

שותפות במקרקעין עשוייה להיווצר במספר רב של דרכים ואדם עשוי למצוא את עצמו שותף עם אחר במקרקעין מבלי שהתכוון לכך – ולמשל, ירושה משותפת של דירה או שטח. שיתוף במקרקעין נוצר גם מתוך כוונה – וכמובן במקרה הנפוץ ביותר מדובר ביחסים בתוך המשפחה – בני זוג שרכשו יחד דירה, אחים וקרובים שירשו משק או עסק במשותף וכדומה.

 

מרגע שנכס נדל"ן נרשם בבעלות משותפת, קיימת שותפות במקרקעין. חוק המקרקעין מקנה לכל שותף את הזכות לדרוש פירוק שיתוף במקרקעין בכל עת, ללא קשר לאחוזי המקרקעין שבבעלותו. המקרים המגיעים אלינו הנם מגוונים, אך עבור כולם כאחד, גישור מקצועי ופירוק שיתוף בהסכמה חוסך שנים של מלחמה משפטית והפסדים ניכרים.

כיצד נוצר פירוק במקרקעין?

כמי שמתמחים בגישור ומנוסים מאוד בתחום פירוק שותפות במקרקעין, בעינינו התשובה היחידה לשאלה זו הנה "בהסכמה". פירוק שיתוף הנעשה בהסכמה מעניק יתרון עצום על פני האלטרנטיבה שעשוייה להיות מלחמה משפטית ארוכה, יקרה ומסורבלת, אשר בסופה יקבע (בהיעדר הסכמה…) בית המשפט את דרך פירוק השיתוף – אם ניתן לבצע חלוקה (מצב נדיר למדי) או מכירה (בין השותפים או בכלל).

 

כידוע, עסקאות נדל"ן נוטות להיות מורכבות ויש השלכה למעמד המקרקעין (טאבו או מינהל, למשל) ולערכאה שתדון בתיק – בימ"ש השלום או המחוזי. פירוק שותפות במקרקעין על רקע יחסים משפחתיים ידון בבימ"ש לענייני משפחה. לעיתים יכפה בימ"ש כינוס נכסים ומכירה כפוייה. אנחנו ממליצים מעומק הלב לפנות אלינו להתייעצות לפני נקיטת צעדים שעלולים להוליך אתכם במסלול משפטי פתלתל, שכן גישור ופירוק בהסכמה עדיפים תמיד.

גישור לטובת פירוק רווחי של שיתוף במקרקעין

כבעלי ניסיון משפטי בתחום הנדל"ן, למגשרים שלנו שהינם עו"ד יש יתרון בהשגת פירוק בהסכמה של שיתוף במקרקעין באופן שיניב את מירב הרווח הפיננסי – או התועלת המקבילה לכך – עבור השותפים לשעבר. בין אם הפירוק נעשה על רקע עסקי או על רקע משפחתי, לגישור יש יתרון עצום בניהול נכון של עסקת מכירה (או העברת בעלות בין הצדדים ותשלומי איזון וכד').

 

לפירוק שיתוף בהסכמה יש יתרון ע"פ צו בית משפט שעלול לנגוד את עמדתך, על מכירה נחפזת במחיר נמוך, על מיסוי שונה עבור עסק, משפחה וכד' – חשוב לזכור שתכנון מס נכון וניהול נכון של מכירת מקרקעין עשויים להשתלם מאוד מבחינה כלכלית, ולכך דרושה הסכמת הצדדים. בין בני זוג עולה פעמים רבות השאלה לגבי רכישת דירת המגורים על ידי אחד הצדדים, ואנחנו ב'שולם' שמים דגש רב על אפשרויות המסייעות לצדדים להגן יחד על האינטרס המשותף של רווחת הילדים.

גישור ו"חלוקה בעין"

חלוקה בעין היא מצב בו ניתן לחלק את המקרקעין באופן שחופף לאחוזי הבעלות או קרוב אליהם: למשל, בבעלות זהה של שני אחים חלקה אותה ניתן לחלק בהסכמה לשתי חלקות שוות. לעיתים יורה בימ"ש על חלוקה בעין והצדדים עשויים לטעון בעד תשלומי איזון, כמו במצב של שתי דירות בבניין אחד בבעלות זהה של שני שותפים – לדירות יש שווי שונה (קומה, גודל, מפנה, חנייה) ובמצב כזה מבוצעים תשלומי איזון בין הצדדים.

 

ישנם מצבים בהם לא ניתן לבצע חלוקה שכזו, וכאן האופציה של היעזרות במגשרים המקצועיים שלנו היא המצב העדיף: בשונה מבימ"ש שעשוי לכפות כינוס ומכירה, גישור יסייע לכם להגיע יחד לפתרון צודק ממנו יצאו כולם מרוצים – ובנוסף ישמרו על יחסים תקינים במידת האפשר.

 

גישור לפירוק בעת גירושין

אחת ההתמחויות של נבחרת המגשרים שלנו היא הטיפול העדין והמורכב בפירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג, בעיקר כאשר מעורבים ילדים בהליך הפירוק. כפי שבית המשפט לענייני משפחה מחייב השגת דיור ראוי לקטינים בטרם יאשר פירוק שיתוף, כך גם המגשרים המומחים שלנו המסייעים לכם לנהל את הליך הפירוק ברוגע ובאופן הדדי, בצורה מכבדת וקשובה שנועדה בעיקר לשמור על תחושת היציבות עבור הילדים.

 

בנבחרת שלנו עו"ד ופסיכולוגים מנוסים, עו"ס ומומחים בתחום הטיפול אשר יחד יסייעו לכם לגבש נתיב פתוח בדרך להסכם פירוק שיתוף במקרקעין – בנפרד או כחלק מהסכם הגירושין שלכם.

לסיכום

פירוק שותפות במקרקעין עשוי להיות תהליך מתיש ולעלות בהפסדים רבים – אך יכול להיעשות בדרך של הסכמה, להימנע מהוצאות כבדות ועגמת נפש ולהביא למקסימום את התועלת עבור הצדדים.

אם אתם מצויים במצב בו נדרש או עשוי לדעתכם להידרש פירוק שיתוף – או שברצונכם לדרוש פירוק – הדרך הפשוטה לנהל זאת בהצלחה ובזריזות מתחילה בשיחה קצרה איתנו.

רוצים לדעת עוד? דברו איתנו...

תפריט נגישות